Wat doet een SEO-copywriter?

Wat doet een SEO-copywriter?

Een copywriter is niets meer of minder dan een tekstschrijver en SEO staat voor search engine optimization, ofwel: zoekmachine-optimalisatie. Voeg je die twee samen, dan krijg je een SEO-copywriter. Maar wat doet die dan precies?

De copywriter in ‘SEO-copywriter’


Als copywriter schrijf je pakkende teksten. Vaak zijn dit teksten voor marketingdoeleinden. Door de juiste woorden te kiezen, creëert een copywriter een verhaal dat de lezer aangrijpt en vasthoudt, en uiteindelijk aanzet tot de juiste actie.

Je kunt een copywriter inzetten voor het schrijven van teksten voor allerlei soorten media. Enkele voorbeelden:


  • brochures
  • flyers
  • magazines
  • advertenties
  • websites

Bij laatstgenoemde gaat het er vaak niet alleen om dat de tekst lekker leest, maar ook dat hij goed vindbaar is. En voor die vindbaarheid heb je een SEO-copywriter nodig.

De SEO in ‘SEO-copywriter’


SEO – of: zoekmachine-optimalisatie – pas je toe om te zorgen dat een website zo goed mogelijk gevonden wordt in zoekmachines. Over het algemeen wordt hierbij vooral gekeken naar Google.

SEO behelst echter een stuk meer dan alleen copywriting. Om een website goed te laten scoren, heb je nog veel meer nodig. SEO kent drie pijlers, die we hieronder behandelen.


Techniek

De website moet snel laden en makkelijk door Google te indexeren zijn (Google moet de pagina’s goed kunnen vinden en inventariseren). Bezoekers moeten bovendien de website veilig kunnen bezoeken. Daarnaast moet de structuur van de website goed zijn en de website moet ook op mobiel gebruiksvriendelijk zijn.


Autoriteit

Hoe betrouwbaarder en geloofwaardiger je website overkomt voor zowel Google als de bezoeker, hoe hoger hij scoort in de zoekresultaten. Betrouwbaarheid vergroot je onder andere met links van andere websites naar jouw website. Hoe hoger in aanzien de websites zijn die naar jouw website linken, hoe meer autoriteit jouw website krijgt.

Daarnaast krijg je meer autoriteit door hoge kwaliteit content en door een goede reputatie van je website. Het laten schrijven of controleren van content door experts in jouw vakgebied draagt hier bijvoorbeeld aan bij.


On-site content

Bij on-site content wordt vaak vooral gedacht aan tekst, maar ook video’s, afbeeldingen en andere media noemen we content. Door unieke content in je website op te nemen die geoptimaliseerd is voor zoekmachines en waardevol is voor de lezer, scoor je beter in Google.


SEO-copywriter: vooral voor content, soms voor autoriteit

Zoals je uit bovenstaande wel kunt opmaken, heb je als SEO-copywriter weinig te maken met techniek. Met autoriteit kun je deels in aanraking komen als je schrijft voor zoekmachines.

Aan de ene kant kun je content schrijven in de hoop dat andere partijen hier een link naartoe op hun website vermelden (link earning). Je kunt daarnaast content schrijven met links naar jouw website die je op andere websites laat publiceren (linkbuilding).

Waar je echter vooral als SEO-copywriter mee te maken krijgt, is de laatste pijler: on-site content.

Hoe schrijft copywriter SEO-teksten?


Als SEO-copywriter schrijf je blogartikelen, webpagina’s en andere SEO-teksten met als doel dat deze zo goed mogelijk gevonden wordt in Google. Hiervoor doorloop je een aantal belangrijke stappen. Ze staan hieronder uitgelegd.


SEO-copywriting, stap 1: zoekwoordonderzoek

Bij een zoekwoordonderzoek kijk je waarnaar (potentiële) klanten zoeken. Daaruit pak je de zoekwoorden waar de website op gevonden moet worden. Soms doet een SEO-copywriter dit zelf, andere keren wordt dit aangeleverd – bijvoorbeeld door een SEO-contentmanager. 


SEO-copywriting, stap 2: Toewijzen van zoekwoorden aan pagina’s

Als je geluk hebt, heeft de SEO-contentmanager dit ook al voor je geregeld. Bij het toewijzen van zoekwoorden aan pagina’s kijk je op basis van zoekvolumes en thema’s welke zoekwoorden je (met elkaar of apart) op een pagina gebruikt voor je SEO-teksten.


SEO-copywriting, stap 3: Teksten schrijven

Eindelijk kun je je dan gaan bezighouden met copywriting! Als SEO-copywriter verwerk je de gekozen zoekwoorden in de SEO-teksten. Dit doe je niet te vaak en vooral zo natuurlijk mogelijk (Google is tegenwoordig een stuk slimmer dan in de begindagen).

Let erop dat je SEO-teksten vooral goed en lekker leesbaar blijven. Vergeet ook niet je meta title en meta description in te vullen.

SEO-teksten schrijven: tips


Het lijkt hierboven misschien alsof je als SEO-copywriter “even wat SEO-teksten schrijft”, maar er komt in werkelijkheid een stuk meer bij kijken. Vind je het lastig om te beginnen? Hier zijn enkele tips om SEO-teksten te schrijven:


Kijk voor inspiratie naar de zoekwoorden en op Google. Kijk wat andere websites over jouw onderwerp voor SEO-teksten schrijven. Kopieer niet hun teksten (zogenaamde duplicate content wordt afgestraft), maar laat je hierdoor inspireren.


Denk aan hoe je in Google gezien wordt. Google toont de meta title en meta description – voor zover in laatstgenoemde de juiste zoekwoorden staan.

Je meta title bevat naast je zoekwoorden en websitenaam een korte info over wat lezers op jouw pagina aantreffen. Je kunt er ook een teaser in verwerken.

Let op: de meta title en meta description worden afgekapt als ze te lang zijn. Hier kun je jouw meta title en meta description invoeren om te kijken of ze voldoen aan de lengte-eisen van Google.


Een meta title kan er bijvoorbeeld zo uitzien: Tefal Air braadpan kopen? Lees eerst onze review | Pannensite.nl).


In de meta description geef je meer informatie over de pagina. Geef hierbij geen samenvatting van de inhoud, maar schrijf een korte tekst die juist uitnodigt om op te klikken. Bijvoorbeeld:


  • Niet: Yumyum kattenvoer zit vol goede voedingsstoffen. Het bevat 10% proteïne en alle gezonde voedingsvezels. Het is te koop in zakken van 5 kilogram.

  • Maar: Waarom je voor Yumyum kattenvoer kiest? Ontdek hier de unieke voedingsstoffen die jouw kat gezond houden en lees waar je Yumyum kattenvoer koopt!

Gebruik H2 en (indien nodig) H3-tussenkoppen en verwerk hier nevenzoekwoorden in. Tussenkoppen houden een tekst overzichtelijk. Verwerk de nevenzoekwoorden ook in de SEO-tekst, maar minder vaak dan het hoofdzoekwoord.


Houd maximaal 100 woorden per alinea aan. Te lange alinea’s zijn vermoeiend om te lezen en zorgen ervoor dat je lezer afhaakt. Houd daarom een maximum van 100 woorden per alinea aan.


Schrijf allereerst voor de lezer. Je eerste doel als SEO-copywriter moet altijd zijn om lekker lezende SEO-teksten te schrijven. Het is makkelijker om later zoekwoorden hier en daar tussen een tekst te zetten, dan een brei van zoekwoorden om te zetten in een leuk lezende tekst.


Houd het relevant. In principe doe je dit al als je primair voor de lezer schrijft. Ga niet te lang door op een uitgekauwd onderwerp. 


Denk aan je doel. Wil je informeren? Enthousiasmeren? Waarschuwen? Zorg dat het doel van jouw SEO-tekst duidelijk overkomt.


Eindig met een call to action. De call to action is een stukje gelinkte tekst of een button die de bezoeker aanzet tot een bepaalde actie – of in ieder geval een mogelijkheid daartoe geeft.

Zorg dat de lezer via deze call to action altijd een volgende, voor jou gewenste stap op je website kan zetten. Hoe zo’n call to action eruitziet? Kijk maar hieronder.

Liever een SEO-copywriter inhuren?


Een SEO-tekst schrijven is niet voor iedereen even makkelijk. Gelukkig hebben de SEO copywriters van The Content Agency alle kennis en ervaring in huis om dit voor je te doen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.